Kirpan

Dressyrövningar

Hästarna Permalink2


Blir snart att åka till stallet. Googlar lite på bra dressyrövningar som får Thelma att bjuda mer i gångarterna. Hon kan va galet seg, i skritten speciellt. Sen lite galoppövningar och lite så. Om det blir som jag önskar ska jag lyssna på musik också, får mig att slappna av och jag kan koncentrera mig bättre. Klarar inte av att rida om någon står och tjatar med mig haha.

Övning 1 jag tänkt testa:

Galoppbyten på medellinjen med några få travsteg emellan. Bra träning för både henne och mig. Så man får använda hjärnan lite haha. Och försöka få det hela att flyta samman. Kan vara en bra övning för henne.

Övning 2:
Extrema tempoväxlingar. dvs trava så sakta man kan några sekunder, sen trava så snabbt man kan i några sekunder och sen sakta trav igen. Även galopp. Detta får henne väldigt uppmärksam.

Övning 3:
Mycket volter och serpentiner så hon får böja kroppen och bli mer smidig. Detta har jag tränat mycket med Mikaros och smidigare häst får man nog leta efter. Han vänder på en 5 öring i galoppen, trots sin höga ålder.

Övning 4:
Som bilden visar. Volt byte med hjälp av skänkelvikning.


Några av dessa tänkte jag öva på! Har försökt träna på öppna och sluta men hon tappar bjudningen totalt och stannar istället. Så tänkte först träna på bjudningen och när det sitter så ska jag fortsätta med öppna och sluta.

Någon som har några andra tips på dressyrövningar som är både kul och bra?
#1 - - ida:

sv: så fin är han! <3

#2 - - M*:

Hoppas du haft en bra start på veckan!

Till top